Berwaspada Dengan Penyakit Paru- Paru Berair Dan Ketahui Rahsia Merawatnya Dengan Cepat






Assalammualaikum..


Perbualan june di klinik baru- baru ni bersama seorang makcik yang membuat  check up disebuah klinik swasta membuatkan june berminat untuk kongsi bersama info nie.


Makcik Natrah (bukan nama sebenar) mengalami masalah penyakit paru- paru berair. Hampir 3 tahun beliau menghidap penyakit ini. June simpati dengan keadaan mak cik nie sebab pergi jumpa doktor dengan berkerusi roda.


Nampak mak cik ini berkeadaan yang sangat lemah.. Tapi masih hendak berborak. Agak kagum jugaklah kan.. memang peramah..


Okeh, pernah tak korang mengalami situasi bergini?


“Mandi lah malam- malam, Nanti tak pasal- pasal korang kena paru- paru berair..wah! tak pasal- pasal dapat amaran gitu”

Inilah antara kepercayaan atau ‘mitos’ yang biasa kita dengar dalam masyarakat melayu berhubung soal mandi malam. Terdapat beberapa lagi kepercayaan sedemikian.

Ia termasuklah jangan selalu minum air batu atau tidur di atas lantai simen kerana dikatakan boleh menjejas paru-paru, mereputkan tulang dan menyebabkan sakit sendi atau reumatisme.

Bagaimanapun, kepercayaan mengenai ‘jangan mandi malam, jangan banyak minum air batu, dan jangan tidur atas lantai simen (atau seramik, batu marmar) walaupun beralas tikar, itu memang perlu diperbetul, terutama berkaitan dengan penyakit paru-paru.

Betul ke mandi pada waktu malam boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan? Ramai dalam kalangan masyarakat Malaysia mengatakan amalan mandi malam boleh membahayakan kesihatan.



Paru-paru berair terjadi apabila berlakunya pengumpulan cecair berlebihan dalam paru-paru kita. Jangkitan paru-paru berair terbahagi pula kepada dua iaitu Pulmonari Edema (PE) dan Pneumonia.

Pulmonari Edema


Pulmonari Edema adalah pengumpulan air berlebihan pada ruang tisu dan organ. Kesannya, paru-paru bengkak dan berair.

Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.

Pneumonia


Manakala penyakit Pneumonia pula disebabkan oleh jangkitan bakteria atau virus dalam paru-paru yang menyebabkan keradangan berlaku.


Malah, Pneumonia juga boleh dijangkiti melalui udara yang disebarkan menerusi air liur dan hingus pesakit. Sekali lagi, ia bukan berpunca dari mandi malam.

Nanah


Cecair yang terdapat dalam paru-paru pula bukanlah sama seperti air yang kita minum atau air paip yang dikatakan masuk kedalam paru-paru ketika mandi, tetapi ia adalah cecair yang dipenuhi nanah yang banyak malah adakalanya bercampur darah dan bendalir tubuh.

Tanda- Tanda Kita Mengalami Paru- Paru Berair


  • Batuk yang teruk samada batuk kering ataupun berkahak
  • Susah bernafas
  • Demam yang tinggi
  • Degupan jantung yang menjadi laju
  • Hilang selera makan
  • Rasa lemah badan
  • Sakit dada

Pada peringkat awal, rawatan akan dilakukan dengan menggunakan imbasan x-ray pada dada. Kemudian, pemeriksaan darah dan pemeriksaan fungsi paru-paru akan dilakukan.

Dr. Anies Tan, seorang doktor perubatan di hospital swasta menjelaskan, mandi bukan sahaja boleh membersihkan badan daripada kotoran tetapi juga boleh menghilangkan stress.

Katanya mandi memainkan peranan penting dalam meningkatkan sistem imun badan. Selain itu, mengelakkan berlakunya penyakit kulit seperti ekzema dan masalah kesihatan lain.

“Kebanyakan penyakit kronik antaranya diabetis, hipertensi, kegagalan buah pinggang dan masalah kardiovaskular muncul daripada kegagalan sistem dalam badan, cara pemakanan dan gaya hidup kita. Tiada bukti yang mengatakan mandi pada waktu malam boleh mendatangkan penyakit ini,” kata beliau.

Malah, menurut Anies air mandian suam boleh membuka liang-liang roma badan dan membantu menghilangkan toksin.

“Mandi dengan air hangat boleh mengurangkan sakit otot dan membantu usus berfungsi dengan baik. Tapi kalau anda sedang mengalami stres, mandi dengan air sejuk kerana ia boleh membantu.

Katanya, negara ini mempunyai iklim tropika di mana cuacanya adalah panas dan lembab sepanjang tahun, oleh itu mandi malam tidak mendatangkan kemudaratan sebenarnya.

“Lainlah kalau anda menghidapi pneumonia dan tinggal di negara yang mempunyai iklim musim sejuk.

“Amalan mandi adalah penting bagi gaya hidup sihat. Di hospital juga, mana-mana pesakit yang boleh berjalan dan boleh mandi, memang kami galakkan mandi.” kata beliau sambil menegaskan tujuan mandi dan memakai pelembab adalah juga untuk memulihkan kulit kering.

Pengamal perubatan Dr Hassan Saidin menerangkan, mandi adalah kaedah baik bagi merilekskan otot badan.

“Setelah bekerja sehari suntuk, otak dan badan anda perlukan rehat. Mandi pada malam hari (sebelum tidur) boleh membantu mengembalikan ketahanan fizikal dan emosi.

“Terdapat banyak salah faham tentang isu mandi pada waktu malam kerana ramai orang berpendapat ia lebih banyak mudarat daripada kebaikan termasuk mendatangkan penyakit,” katanya.

Persoalannya, kenapakah orang tua-tua mengatakan mandi malam tidak baik?

“Masyarakat dulu menggunakan perigi dan sungai untuk mandi. Untuk pergi ke perigi dan sungai pada waktu malam tanpa cahaya lampu dan suasana gelap gelita mungkin mengundang pelbagai bahaya seperti dari binatang berbisa dan juga bahaya di sungai. Mungkin sebab itulah orang tua melarang kita dari mandi waktu malam.

“Kini kita semakin maju dan punya kemudahan yang jauh lebih baik. Bagi mereka yang pulang malam, eloklah bersihkan badan terlebih dahulu sebelum ke tempat tidur,” kata beliau.


Bagaimana boleh berlaku masalah paru- paru berair ini?




Ianya  berlaku apabila alveoli dipenuhi air . Alveoli merupakan satu kantung dalam paru- paru yang membenarkan oksigen dan karbon monoksida untuk bergerak dalam peredaran darah dan paru- paru.

Sebab itu apabila ia membengkak berlakulah keradangan yang berpunca daripada jangkitan bakteri dan virus. So bayangkan apabila alveoli dipenuhi air, oksigen didalam badan terganggu dan menyebabkan seseorang itu sukar bernafas disebabkan saluran pernafasan tersumbat.


Bagaimana Pula Vivix Membantu Untuk Masalah Paru- Paru Berair?



Vivix mempunyai satu manfaat iaitu ANTI RADANG yang sangat bagus selain manjadi sumber Vitamin A yg terbaik. Ia terdapat dalam CARROT PURPLE.

Selain itu, vivix membantu perbaiki tisu2 kulit muka yang rosak dan juga melindungi sel2 yang ada daripada rosak. Ia adalah tugas RESVERATROL yang sangat kuat dengan anti-oksidan.







Testimoni Pengguna Vivix Yang Mengalami Masalah Paru -Paru Berair Yang Kembali Normal



 Sebelum ni doktor x-ray  paru- paru dan buat check seluruh badan dan suami kena tahan wad 1 minggu pada bulan 6. Doktor cakap kena tebuk untuk keluarkan air . Nur berkeras tak bagi suami ditebuk. Sebab doktor pesan awal- awal tebuk ada risiko tak tebuk pun risiko. Tujuan tebuk hanya meredakan dan mengeluarkann air sahaja bukan sembuh. 

Nur tetap dengan keputusan Nur tak bagi tebuk. Dah paru- paru berair bermacamlah disuspeknya masalah buah pinggang, jantung, darah tinggi, kencing manis pun ada juga. Makan vivix habis 1 botol lepas tu berhenti pertengahan bulan 7. 

Pada bulan 8, 9, 10 tak makan apa - apa dan tak ambil vivix. Pada awal bulan 11 makan semula vivix + omega sebab suami lelah sakit sesak nafas. 

Alhamdulillah.. tak sangka tadi check semua report  clear. Subhanallah. Sampai minta doktor check betul- betul  takut tersalah tengok kan. Doktor kata takde apa- apa. Air dalam paru- paru pun takde dan NORMAL semua. Kuman dalam paru- paru juga takde, darah, air kencing semua clear.

Alhamdulillah.. Doa + Tawakal + shaklee... Amazing.. Allah mencipta manusia dengan kesempurnaan sifat mencari ikhtiar.. Moga semua yang berbusiess atau pengamal shaklee dilimpahkan rahmat rezeki bagi mereka. Ameen.. 




Kita yang mencari ikhtiar,, selebihnya berserah semula kepada ALLAH SWT. 


Berminat boleh terus hubungi atau whatsapp Junainah. 011.3917.1264 

Pa


Tiada ulasan