9 Petua Bagaimana Mengubati Kayap




Assalammualaikum, ,Segala puji bagi Allah s.w.t., Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam di sampaikan kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w., keluarga serta para sahabat baginda.

Mesti anda pernah tengok dan dengar pasal kayap kan. Kadang-kadang terasa runsing juga lah nak mencari ubatnya.. Jom saya kongsikan bagaimana mengubati kayap ini.

Apa itu Kayap?

Kayap merupakan kelompok virus yang sama iaitu Herpes dan virus boleh bersembunyi di bawah kulit dan menunggu masa untuk muncul sebagai kayap.

Jenis- jenis kayap:

  • Kayap melukut
  • Kayap jagung
  • Kayap api -api
  • Kayap padi
  • Kayap harimau
  • Kayap tompok
  • Kayap selender
  • Kayap bersambung (pendek umur)
  • kayap ular atau nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes.
Tapi yang biasa saya tahu hanyalah kayap ular. Almaklumlah yang nie je yang famous menjadi perbualan orang - orang tua ditempat saya.Selepas search barulah tau banyak rupanya jenis kayap ini.

Sebenarnya ruam kayap ular ini bermula dari tengah belakang dan merebak hingga ke bahagian dada. Kebiasaannya kayap ular ini menyerang sebelah dada sahaja. Akhirnya, kayap ular ini akan menyerang urat saraf di bahagian mata.

Sekiranya ia tidak dirawat ketika di peringkat awal lagi, seseorang akan merasa pening-pening dan sakit diikuti tumbuhan ruam di bahagian dahi dan di bahagian tepi mata.

Jika mata turut diserang ia kelihatan merah dan berlakulah apa yang dikatakan ‘conjunctivitis’. Mana-mana urat saraf rasa akan diserang oleh kuman kayap ular ini bila tumbuhnya kayap ini di kulit di mana adanya urat saraf ‘rasa’.

Ruam yang berlaku pada kulit memakan masa dari 10 hari hingga dua minggu untuk sembuh jika dirawat dan kemudian ia akan mula reda dan meninggalkan parut pada kulit.

Bagi pengidap kayap ular yang lebih tua, mereka akan merasakan kesakitannya dalam jangka waktu yang lebih lama iaitu berbulan-bulan ataupun tahun, apatah lagi jika ia tidak dirawat.

Kesakitan ini digelar ‘Post-Herpetic Neuralgia’ dan begitu menyeksa kerana ubat-ubatan yang diberi lazim-nya kurang berkesan. Sebelum seseorang pakar dapat merawat kayap ular ini dia harus benar-benar mengetahui secara lebih mendalam akan penyakit ini.

Pada hakikatnya, rawatan yang diberikan kepada pesakit kayap ular ini ialah untuk mengurangkan ataupun meringankan kesakitan dan mencegah jangkitan yang menyebabkan bernanah akibat dari bakteria.

Rawatannya mudah, pesakit akan diberikan sejenis pil untuk dimakan. Sementara itu ubat sapu yang berbentuk krim ataupun cecair juga diberikan untuk disapu ke atas ruam yang berlaku.

Tujuannya ialah untuk mengurangkan rasa kurang senang akibat kesakitan dan gatal-gatal di samping membantu mengeringkan kulit yang melecur.

Simtom-simptom bila terkena penyakit ini?

Apabila virus ini berada dalam badan, mereka akan berasa demam, tekak loya dan pening berpanjangan. Malah, badan yang dijangkiti akan mengalami ruam panas, badan rasa sengal dan hilang selera makan.

Bagi penyakit kayap yang lebih serius, pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan. Bagaimanapun kayap ular ini juga boleh menyerang seseorang tanpa mempunyai sebab.
Kuman kayap ular ini menyerang urat saraf ‘rasa’ dan pengidapnya rasa sakit dan bisa.

Contoh kayap ular menyerang badan.


Kayap ular ini akan muncul buat pertama kalinya di beberapa bahagian tubuh badan seseorang, bergantung kepada urat saraf ‘rasa’ yang mana diserang. Serangan yang berlaku adalah diikuti dengan rasa sakit di bahagian kulit di mana urat saraf ‘rasa’ berada.

Kesakitan yang dirasakan memakan masa dua hingga 3 hari sebelum ruam merah terbentuk. Lazimnya ruam kayap ular ini berkumpul ataupun berbaris mengikut lengkaran urat saraf ‘rasa’.

Pada mulanya, ruam merah yang bertompok-tompok akan kelihatan pada kulit dan kemudian lebih banyak ruam yang pelbagai bentuk dengan warna kemerah-merahan dan melecur-lecur berlaku.

Ruam merah yang bertompok itu mengandungi nanah sebelum pecah dan menyebabkan kulit jadi melecur. Setengah daripada kulit yang melecur ini akan mengeluarkan darah dan rasa sakit berterusan bila ruam terus merebak di sekeliling tubuh.

9 Petua Bagaimana mengubatinya??

Petua 1:

  • Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbukkan atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur kemudian dan sapukan dibahagian yang terkena kayap. Lakukan sehari 2 kali.. In Sha Allah kayap akan pudar dan baik dalam masa beberapa hari.

Petua 2:

  • Menggunakan daun pokok duit- duit yang ditumbuk hancur kemudian ambil daunnya serta air perahannya ditekap pada tempat yang kena kayap dan dibengkung semalaman.

Petua 3:

  • Ubat makan dan ubat sapu, cucuk pun ada. penyakit ni sesiapa pun boleh dapat termasuk doktor juga. Doktor saya kata stress pun boleh menjadi penyebab. Saya memula terkena tak tahu pun itu kayap dan memangla masa tu tengah stress sesangat, jumpa doktor barulah tahu. Alhamdulillah seminggu dah kering.

Petua 4: (Untuk kayap setompok).

  • Menggunakan daun delima ditumbuk lumat + bedak sejuk (tanpa pewangi) tampal kat tempat kayap itu. 3 Hari je dah kering, alhamdulillah. Tapi makan kena jaga-jaga sakit takut nanti rasa berbisa dan gatal. Yang penting skali bila dah kering jangan dikupil parutnya, biarkan ia tanggal sendiri sebab kalau bahagian kulit belum betul-betul kering ia akan terluka dan kembali merebak.

Petua 5:

  • Pucuk daun bunga melur , Pucuk daun buah delima , Daun setawar dan Pucuk daun mambu. Semua daun di atas di tumbuk atau di belender dan di campurkan dengan bedak sejuk dan di bancuh pekat. Di sapu atau tampal pada kayap tersebut.(tampal 2-3 jam sekali) lakukan setiap hari sehingga baik. Makan kena pantang seperti orang dalam pantang bersalin, makan gatal, goreng-goreng tak boleh makan, hanya rebus, stim atau bakar.

Petua 6:


  • Guna jenis ubi, lupa plak nama ubi tu seakan2 keledek di gosok kat simen/lesung batu, ambil pati dia dan sapu di tempat kayap tersebut, alhamdulillah kering 2,3 hari lepas tu..cuba rujuk orang2 tua tentang ubi.

Petua 7:


  • Guna akar rumput kerbau, basuh dan celup dalam bedak sejuk sapu pada tempat yang kena tu.

Petua 8:

  • Menggunakan garam bukit (rock salt). cara merawat dengan ambil sedikit garam bukit dan campur sedikit air biar garam bukit tersebut separuh larut dan sapu di kawasan kayap tersebut. amal 2 kali sehari sebelah pagi dan malam.Selepas tu ambil 4 cubit garam bukit dan masukkan dalam segelas air, lepas kacau sehingga larut sambil berselawat dan minum (sunnah rasul).. ini adalah rawatan secara dalaman dan luaran, insaAllah penyakit kayap sembuh. Selain itu juga boleh merawat untuk jerawat, gatal serta penyaki-payakit kulit yang lain.

Petua ke 9:

  • Ambil sebatang pokok keladi candik. Atau nama lainnya keladi merbah.
  • Seterusnya, anda keluarkan air dari batang pokok keladi tu.
  • Akhir sekali, sapukan air tersebut pada kawasan badan yang dijangkiti kayap. Jika tiada aral melintang, pada keesokan harinya anda dah boleh mengopek kayap tu seperti mengoyak plastik.

Pantang larang ketika sakit ini.

  • Jangan makan makanan berminyak.
  • Buah tempatan tak boleh makan.
  • Tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng sebarang benda pun.
  • Tak boleh kena sabun.
  • Tak boleh makan buah@sayur yang menjalar/berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
  • Tak boleh makan makan yang gatal contohnya (seafood,ayam,telur)

Pengalaman anak saudara saya yang menggunakan rawatan tradisional

Waktu itu anak saudara saya belum berumur 2 tahun. Tanda-tanda awal beliau, badan rasa suam-suam macam nak demam. Tengok ada tanda-tanda bebola air kecil di sekitar ketiak. 1 pecah...bila nampak dah nak kering...naik bebola kecil baru.

Usaha ubat cream klinik...kebetulan doktor tersebut seperti tahu tanda-tanda kayap.Beliau sahkan menyatakan bahawa ini bukan sakit kulit. Dengan izin Allah, Kami cuba cara trandisional. Kebetulan di tempat saya ada orang yang dapat ubatkan sakit kayap ini. Perlu bawak pentil nangka.

Sekali beliau ubatkan, Alhamdulillah bebola air itu makin kering. Kami berubat susulan 2-3 kali. Alhamdulillah Allah lindungi dan sembuhkan anak saya dengan rawatan tradisional.

Bagaimana vivix membantu merawat penyakit kayap ini?

Semestinya kita akan cuba mencari jalan alteatif untuk merawat peyakit berjangkit ini.Ketahui 4 bahan utama vivix










Pertanyaan lanjut boleh whatsapp 011.39171264 Junainah. 


2 ulasan:

  1. Bahaya kayap ni kalau tak atasi dengan segera.

    BalasPadam
  2. Betul tue.. kalau tidak diatasi dengan segera, ianya boleh membawa maut.

    BalasPadam